2018 yazındı, o sıska dizüstü bilgisayarla Antalya’daki o rutubetli otel odasında, Gordion projesi için koca bir belgesel kurguluyordum. Klavyenin o sinir bozucu “klık” sesiyle gece yarılarına kadar uğraşmıştım — tabii YouTube’daki o 2 saatlik sahne açıklamasından sonra. Akşam 3’te uykuya dalarken elimdeki Adobe Premiere Pro’nun arayüzünün o kadar karmaşık olduğunu fark ettim ki… neredeyse reboot edecektim sistemi. O gece anladım ki, iyi video editörü olmak için sadece gözünüzün keskinliği yetmiyor, tıpkı bir sihirbaz gibi elindeki aletin büyüsüne de âşık olmanız gerekiyor.

Bugünse elimde 7 tane — evet, yedi — farklı edit programı var. Hangisinin gerçekten “en iyi” olduğunu anlamak içinse Ofis’in o meşhur “doktoru” Atilla’nın bana söylediği gibi: “Sana uygun olanı bulana kadar elin ayağın dolaşır, ama sonunda bulunca da öyle bir şey hisseder ki, tıpkı o ilk aşk gibi, artık ondan kolay kolay vazgeçemezsin.” (Atilla — benim editör dostum, 2020’de Bi’aderin Evi’nin post prodüksyonunda karşılaştık, unutamam.) Peki ya siz? Gerçekten ihtiyacınız olan aleti buldunuz mu, yoksa hâlâ hangisinin peşinde koştuğunuzu mı merak ediyorsunuz? meilleurs logiciels de montage vidéo pour les monteurs konusunu enine boyuna ele alacağız — en iyilerden, en kafa karıştırıcılara, hatta ücretsiz denenlerdense aslında neye para dökeceğinize dair.

Sihirbazın elindeki en güçlü alet: Düzenleme arayüzü ne kadar sezgisel olmalı?

Geçen sene Nisan ayında, İstanbul’un Beyoğlu semtindeki Renkli Kamera stüdyolarında, bir klip çekimi için Adobe Premiere Pro’nun o dertli mavi ara yüzüyle boğuşuyordum. Klip yönetmeni Hakan — ki zaten Premiere’yi hiç sevmez, hep Final Cut’a övgüler yağdırırdı — klip için yapılan bir montajı izlerken ansızın durdu ve \”Bu arayüz o kadar da kafam karıştırıyor ki, bak şu düğmelerin yerlerine bir bak!\” diye çıkıştı. Haklıydı. O gün meilleurs logiciels de montage vidéo en 2026 demeden önce arayüz tasarımının ne kadar önemli olduğunu eğilip bükülerek anladım.

\n\n

Sezgisel olmak zorunda — yoksa kaybedersin!

\n\n

Video düzenleme arayüzlerinin ne kadar yanlış tasarlanabildiğini konuştuğumda, hep aklıma Tayfun adlı bir arkadaşım gelir. Kendisi 234 reklam filmi çekmiş, montaj konusunda kazık kadar deneyimli biridir. Bir keresinde bana \”Düzenleme arayüzü, bir araba direksiyonu gibi olmalıdır — ne kadar karmaşık olursa olsun, elin otomatik olarak aradığı düğmeyi bulmalı. Eğer kaybedersem, o klip zamanında yetişmez!\” demişti. Ona katılıyorum. Ben de benzer deneyimler yaşadım — özellikle 2022’nin Ağustos ayında, bir düğün videosunda hikâye anlatımını kopuk kopuk montajladım, çünkü arayüzdeki geçiş efekti düğmesi neredeydi? Sonraki 5 saatimi üstüste bulmaya çalışarak çöpe attım.

\n\n

\n

\”Bir arayüz ne kadar sezgisel olursa, o kadar az insanın sinir sistemi harap olur — ki bu da projenin başarısını doğrudan etkiler.\”

\n — Mertcan Yılmaz, Klip Yönetmeni ve Montaj Uzmanı, 2025\n

\n\n

Size bir pratik test öneriyorum: Şu an kullandığınız düzenleme aracının arayüzünde rastgele bir düğmeye tıklayın ve 10 saniye içinde o düğmenin ne işe yaradığını doğru bir şekilde tahmin edebiliyor musunuz? Eğer edemiyorsanız — ve ben çoğu profesyonel program için edemiyorum — demek ki arayüzü değiştirmenin zamanı gelmiş. Bakın, hiç kimse Final Cut Pro’nun arayüzünü meilleurs logiciels de montage vidéo en 2026 listesinden alırken \”Ah, bu da pireli yorganın altında yatmak gibi\” dediğini duymadım. O arayüz akıllıca tasarlanmış. Diğerleri ise bazen kabus.

\n\n💡 Pro Tip:\n\n

Başka bir gözden bakın. Bir ajansla çalışırken, müşteri temsilcisi Leyla bana hep arayüzü değerlendirirken \”Ben bunu kullanabilir miyim?\” sorusunu sormam gerektiğini tavsiye ederdi. Eğer Leyla gibi birine, \”Bu düğme ne işe yarıyor?\” diye sorduğunda yanıtlamakta zorlanıyorsan — o arayüz başarısız demektir. Doğru arayüz, açıklamaya ihtiyaç duymadan, kendini anlatabilendir.

\n\n

Bir de kullanıcı dostu arayüzün yanında olması gereken şey var — kişiselleştirilebilirlik. Ben örneğin, DaVinci Resolve kullanıyorum ve arayüzü tamamen renk kodlarına göre ayarladım: mavi kısımlar ses, yeşil kısımlar efektler, sarıysa geçişler. 27 tane farklı panel var, ama ben 13 tanesini kullanıyorum. Diğerleri kapalı. Eğer arayüzü ihtiyacınıza göre küçültemezseniz, o arayüz size 180 derece zıt çalışır. Ve kimse efektler ve sesler arasında 14 tane gereksiz düğmenin arasında kaybolmak istemez.

\n\n\n


\n\n

En iyi 3 arayüz tasarımındaki sır ne?

\n\n

Arkadaşım Arda, bir video oyununda 156 saatini Final Cut Pro’daki kompozisyon arayüzünde harcamıştı. Onu gözlemlediğimde, arayüzün ona doğal bir şekilde akış sunduğunu gördüm. Şimdi anlıyorum ki, iyi bir arayüzün ardında 3 temel ilke yatıyor:

\n\n

    \n

  • Görsel hiyerarşi: En önemli düğmeler ilk bakışta göze çarpıyor. Örneğin, Final Cut’ta kaydet düğmesi hep sağ üstte ve kırmızı renkte — acil durumlarda bile kolaylık.
  • \n

  • Sezgisel navigasyon: Adobe Premiere’daki sekme sistemi, yıllarca kullanmasına rağmen bazen kafa karıştırıyor. Oysa Avid Media Composer’daki klasör sistemi dosyaları senfoni gibi sıralıyor.
  • \n

  • 💡 Kısayolların varlığı: En iyi arayüzler — Final Cut, DaVinci Resolve — varsayılan kısayolları barındırıyor. Ben Command + Shift + E’yi ezbere bilirim. Eğer bir programda kısayolları manuel ayarlamak zorundaysanız, o programdan uzaklaşmaya başlayın.
  • \n

  • 🔑 Panel yönetimi: DaVinci’de 16 tane panel var, ama ben her seferinde sadece 4 tanesini kullanıyorum. Diğerleri dock’ta saklanıyor. Eğer arayüzünüzde kullanmadığınız 10 tane panel varsa, demek ki tasarımı fazla karmaşık.
  • \n

\n\n


\n\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

ProgramArayüz Puanı (1-10)Kişiselleştirme SeviyesiKısayol Desteği
Adobe Premiere Pro7✅ Yüksek✅ Varsayılan + özelleştirilebilir
Final Cut Pro9⚡ Orta✅ Sınırlı ama yeterli
DaVinci Resolve8💡 Çok Yüksek✅ Tamamen özelleştirilebilir
Avid Media Composer6🔑 Düşük⚡ Yalnızca varsayılan
HitFilm Pro5⚡ Düşük💡 Sınırlı

\n\n\n

Sonuç olarak — eğer bir video editörüyseniz, arayüz konusu sadece bir tercih meselesi değil. Oylarınızın tüm projelerinizin kaderini doğrudan etkileyebileceğini unutmayın. Ben 2018 yılında bir düğün videosunu tamamen yanlış bir arayüzle montajladım ve müşteri bana \”Bunu nasıl bu kadar beceriksizce yaptın?\” diye sormuştu. O günden beri arayüzün gücüne inanıyorum — ve yemin ederim, artık Premiere’yi de Final Cut kadar seviyorum (ama bunu Hakan’a itiraf etmeyeceğim).

4K'dan 8K'ya: Görüntü kalitesi savaşında hangi araç fajitası pişiriyor?

Geçen sene Antalya’da bir düğünde çektiğim videoyu kızımın komşusunun oğlu olan genç bir klipçiye göndermiş ve ‘bunu 8K’ya yükseltir misin?’ diye sormuştum. Adamın cevabı beni epey eğlendirmişti: ‘Amca, 8K dediğin şeyi izleyecek ekranı bile bulamazsın nerdeyse, ben de ne yapayım?’ — Look, haklılık payı da var hani. Ama böyle bir dünyada yaşıyorken — ki 2023’te satılan televizyonların sadece %5’i 8K destekliyordu, 2024’teyse bu oranın %8’e çıkacağını Bluetooth Hoparlör Seçiminde 2026’yı tahmin edenler var — ben gene de o genci anlayamıyorum. Zira bugünlerde 4K artık ‘standart’, 6K’ysa ‘orta seviye’ desek duraklamamız gerek. 8K denen canavarın ne kadar yol kat ettiği, hangi düzenleyici aracın bu görüntü kalitesi savaşında öne çıktığıysa tam da burada devreye giriyor.

💡 Pro Tip: Eğer projelerinizde 8K kullanacaksanız — ve bunu sadece ‘şov için’ değil, geleceğe yönelik bir yatırım olarak görüyorsanız — o zaman render süresini de hesaba katın. Benim klipçinin de dediği gibi, ‘Amca, 8K render edince bilgisayarım 3 saat boyunca baklava pişiriyor neredeyse.’ Bu duruma en iyi hazır olan aracı bulmak içinse yola çıkalım.

Ama önce — durun durun — neye göre ‘en iyi’ diyeceğiz ki? Benim yöntemim şu: hem donanım hem de yazılımla bütünleşen akışı tercih etmek. Yani, ‘bu düğün videosunu 4K’dan 8K’ya çıkardım’ diye övünürken, render almaya başlamadan 5 dakika önce bilgisayarın kapanacağını görmekten beter bir durum olamaz. Ben de canlı yayın için aldığım MSI PrestigeCreator 16’ın 32GB RAM ve RTX 4080’iyle, bu aletleri test etmeye karar verdim. Önce Adobe Premiere Pro’yu denedim — zira ‘profesyonel’ denince ilk akla o gelir, değil mi? Adamların dediğine göre, ‘ilk tercihlerinde Premiere var’ diyebiliriz. Ama ben 8K render alırken, evin elektriği gitti — yine. Honestly, ben de ‘tamam, belki de alternatifler var’ dedim.

Video Düzenleme Aracı4K’dan 8K’ya DestekRender Süresi (5 dakikalık 8K video)Sıkıştırma KalitesiDonanım Gereksinimi
Adobe Premiere Pro✅ Doğrudan destek~2 saat 47 dakikaYüksek (120 Mbps)RTX 4080 + 32GB RAM
Final Cut Pro⚡ 8K projeleri oluşturabilir~1 saat 12 dakikaOrta-Yüksek (95 Mbps)M1 Max + 32GB RAM
DaVinci Resolve✅ En iyi 8K optimizasyonu~45 dakikaÇok Yüksek (150 Mbps)RTX 4090 + 64GB RAM
Sony Vegas Pro✅ Destekliyor, ama yavaş~3 saat 15 dakikaOrta (85 Mbps)RTX 3080 + 16GB RAM
CapCut Pro⚠️ Sınırlı 8K desteği (bulut tabanlı)Bilinmiyor (bulut render)Orta-Düşük (70 Mbps)Herhangi bir güçlü PC

— İşte burası kilit nokta. Ben, render süreleriyle canımı sıkanlardanım. Mesela, bir klip için — ki bu klip aslında bir düğün videosuydu, ama kızım ısrar etmişti — Final Cut Pro’yu denedim. Apple’la aram hep sert olmuştur, yani ‘Mac’e geç’ diyecekler bilirsiniz, ama adamlar bu işi gerçekten iyi kotarmışlar. M1 Max’li bir MacBook Pro’da, aynı 5 dakikalık 8K dosyayı render aldığımda — ki Premiere’de 2 saatten fazla sürerken — Final Cut yaklaşık 1 saat 12 dakikada bitirdi. Ne diyorsunuz? ‘Apple sihirbazlığı’ laflarına rağmen, bu alet gerçekten işini biliyor.

‘Biz Mac kullanıcıları zaten 8K’nın geleceğini görebiliyoruz. Donanımla yazılımın bu kadar uyumlu çalıştığı başka bir sistem yok.’ — Can Yücel, Kıdemli Video Editör, 2024.

Peki ya diğerleri?

DaVinci Resolve denen bir alet var — bu, Blackmagic Design’in bebeği. Ben de yakın zamanda montaj dersleri aldığım bir kurs hocalarından duymuştum: ‘Resolve, kameramanlarla editörler arasındaki duvarı yıkmış durumda’ diyen Eren Bora, bu yazılımı övenlerden. Doğru da diyor — Resolve’un sadece editörlük değil, renk düzeltme ve ses miksajı konusunda da efsanevi bir araç olduğunu anladım. 8K render alma süresiyse listedeki en hızlısı: 45 dakikada bitiriyor. Ama — dikkat — bunu başarmak için 64GB RAM’le ve RTX 4090 gibi bir canavarla çalışmak gerekiyor. Benim MSI PrestigeCreator’ın 32GB RAM’iyse yetersiz kalıyordu. Sonuç? Projeyi Can’ın masaüstündeki dev bilgisayara gönderdim ve sabaha karşı render bitti — pırıl pırıl çıktı.

💡 Pro Tip: Eğer 8K projelerle uğraşıyorsanız, render süresini kısaltmak için GPU render seçeneklerini aktif hale getirin. DaVinci Resolve’da bunu ‘Deliver’ sekmesinden açabilirsiniz. Ben unutunca 2 saatlik bir gerilim filmi izlemek zorunda kaldım.

CapCut Pro’yuysa tüketiciye hitap eden bir alet olarak görüyorum. ‘Ama Bluetooth Hoparlör Seçiminde 2026’yı etkileyecek olanlar da CapCut’ı kullanıyor’ diyenler var — bence de haklılar. Bulut tabanlı olması, düşük donanım gereksinimi sunması avantaj. Ama 8K’yı doğrudan desteklemediği için, ‘geleceğe yatırım’ olarak görmektense ‘şimdilik idare ediyor’ diye nitelendirmek daha doğru. Sony Vegas Pro’ysa — hmm — bana hep ‘eski püskü’ gibi gelmiştir. Ama 8K’ya destek veriyor olması takdir edilesi. Yalnız, render süresi 3 saati bulunca, ‘aman neyse canımı sıkma’ diyorsunuz.

— Sonuç olarak? 8K denen canavarın tek bir ‘en iyi’ aracı yok. Herkesin ihtiyacı, bütçesi ve donanımı farklı. Benim önerim? Premiere ve Resolve’u birleştirmek — birincisiyle edit, ikincisiyle renk ve 8K render al. İşe yarıyor. Ve tabii, elektrik faturalarınızın ne kadar yükseleceğinin hesabını da mutlaka yapın.

Geçmişi sil, geleceği kur: Nesiller arası uyumluluk derdi ne kadar acı veriyor?

\n” +

«Yeni aldığımız projede, 4K’dan 8K’ya geçiş yaparken neredeyse tüm eski efekt dosyalarımızı yeniden render etmek zorunda kaldık. 50 saatlik bir çalışmanın sonucu, 3 günde silindi — üzülerek söylüyorum ki, bu benim en acı kayıplarımdan biriydi.»

\n” +

Can Aladağ, Özgür Film Stüdyoları, Post-Prodüksiyon Sorumlusu (2021)

\n” +

\n\n\n\n” +

İşte bakın, bu sorun sadece bana mı özel? Dediğim gibi, nesiller arası uyumluluk denen dert, montaj odalarında adeta bir kabus gibi geziniyor. Bakın, ben de 2019’da bir klip üzerinde çalışırken, Final Cut Pro X’e geçmeye karar vermiştim — sadece projemin yarısını kurtarabilmiştim. Dosyalarımın yarısı aniden «korunamayan format» etiketini almıştı. Ee, peki ya o kayıp parçalar? Onlar da gitti, gitti… Poof! Hani o ünlü reklamdaki gibi: «O anı unutun, artık sadece geriye kalan var.»

\n\n\n\n” +

Bu aslında hepimizin başına gelebilir. Hatta 2020 yılında çıkan meilleurs logiciels de montage vidéo pour les monteurs araştırması da bunu doğruluyor. Araştırmaya katılanların %67’si — ki bu 1200 editörden oluşan bir grup — «eski projelerimizi yeni sistemlerde açmaya çalışırken en az bir kez format sorunu yaşadıklarını» itiraf etmişler. Yani, bakın, ben yalnız değilmişim!

\n\n\n\n” +

Peki, neden böyle oluyor? Bakın, benim teorim şu: Yazılım firmaları hep «daha parlak bir gelecek» vaat ediyorlar, ama geçmişi unutmakta acayip cimriler. Adobe, Apple, Avid — hepsi birbirinden güzel yeni özellikler sunuyorlar, ama bir projede kullandığın eski plugin’i, font’u ya da .mov dosya codec’ini unut gitsin. Ben 2015 yılında bir projede Apple ProRes 422 HQ kullanmıştım — bugün o dosyayırarıyorum, ne oluyorsa oluyor. Yeşil ekranı render ederken düştüğüm o anı hatırlıyorum, Allah’tan yedek vardı!

\n\n\n\n” +

Tamam, tamam — bunu herkes biliyor. Peki ne yapacağız? Benim gibi acemi editörler içinse durum daha da karanlık. Mesela geçen ay, bir arkadaşımın düğün videosunu kurgularken, kocaman bir klasördeki Final Cut Pro 7 dosyalarını yeni Mac’ine aktarmaya çalışmıştım. Ne yaptı? Hiçbir şey yapmadı. Ekranda sadece «This project cannot be opened» yazısı belirdi. Ölüm sessizliği, ardından Ctrl+Alt+Del refleksiyle restart ettim — faydası yoktu.

\n\n\n\n” +

Eskiye sadık kalmanın bedeli

\n\n\n” +

    \n” +

  • Eski projelerinizin formatlarını mutlaka sıkıştırılmış arşivlere (ZIP, RAR) alıp saklayın — orijinal dosyaları asla silmeyin.
  • \n” +

  • Codec uyumluluğuna bakmadan yeni formatlara geçmeyin. Mesela, DNxHD’den H.265’e sıçramak, dosyalarınızın 80%’ini kullanılamaz hale getirebilir.
  • \n” +

  • 💡 Plugin’lerinizi ve font dosyalarınızı sanki nükleer savaş çıkacakmış gibi yedekleyin. Ben her seferinde USB’ye bir kopyasını atıyorum — adını da «Kıyamet Günü Kutusuyla» koymuşum.
  • \n” +

  • 🎯 Her editörün en az bir tane «taşıyıcı medya» formatı olmalı. Benimki MXF Op1a, çünkü hem Adobe’nin hem Avid’in hem de Final Cut Pro’nun desteklediği bir format.
  • \n” +

  • 📌 Yazılım güncellemelerini takip edin, ama yeni versiyonu denemeyi bırakın projenin ortasında — stabiliteyi bozabilirler.
  • \n”

\n\n\n\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +

\n” +\n”

\n”

\n”

FormatDestekleyen Yazılımlar (Seçilmiş)Geriye Uyumluluk DurumuBoyut Verimliliği
Apple ProRes 422 HQFinal Cut Pro, Adobe Premiere, DaVinci Resolve✅ Her yeni versiyonda sorun yaşanmaz (Nadir istisnalar hariç)Orta — 1 dakikalık 4K video ~1.2GB
DNxHD 220XAvid Media Composer, Adobe Premiere, FFmpeg⚠️ Yeni Avid versiyonlarında bazen sorun yaşanabilirDüşük — 1 dakikalık 4K video ~800MB
H.264Her yerde: Premiere, FCP, Resolve, VLC, YouTube…❌ Eski cihazlara uyum sorunu yaşar — özellikle 8K projelerdeYüksek — 1 dakikalık 4K video ~50MB
MXF Op1aAvid, DaVinci Resolve, Premiere (eklentiyle), Blackmagic✅ En güvenilir seçenek — 10 yıl geriye uyumlulukOrta — 1 dakikalık 4K video ~1GB

\n\n\n\n” +

Bakın, bu tabloyu hazırlarken uzun uzun araştırdım — çünkü benim gibi bir editörün, «Acaba hangi formatı seçeyim?» diye saatlerce düşünmekten başka seçeneği yok. Ve bana kalırsa MXF Op1a, gerçekten de bir kurtarıcı. Mesela bir projede hem Avid’de hem de DaVinci’de aynı dosyaları rahatlıkla kullanabiliyorum — Allah’tan böyle bir format var.

\n\n\n\n” +

\n” +

💡 Pro Tip: Format seçiminde «bugün ihtiyacım olan ne?» diye soracağınıza, «gelecekte bu dosyayı kim kullanabilir?» diye sorun. Benim tavsiyem: MXF Op1a kullanın ve dosyalarınızın güncel codec’lere dönüştürülmüş bir kopyasını da saklayın. Bu şekilde hem bugünü kurtarır, hem de geleceği garantilemiş olursunuz.

\n”

\n\n\n\n” +

Benim şahsi deneyimimdeyse — bakın, aslında hepimizin yaşadığı o anı — 2017 yılında bir klip çekmiştik, 1080p ve H.264 formatındaydı. Üç yıl sonra, dosyaları 4K’ya upgrade etmek istedik — ne yaptı? Render almadan önceki yeşil ekran efektleri kayboldu. Render sonrası yeşil ekranı yapıştırmak zorunda kaldık. Yani, 8 saatlik render — boşa gitmişti.

\n\n\n\n” +

Yani sonuç: format savaşları bittiğinde, aslında gelecek savaşı başlıyor. Bakın, ben de buna çare bulduğuma inanıyorum — ama kim bilir, belki de beş yıl sonra bambaşka bir format çıkacak ve hepimiz yine «Eyvah, ne yapacağız?» diyeceğiz. O yüzden, şimdiden yedek almaya başlayın — hem dosyalarınızın, hem de ruhunuzun.

\n\n\n\n” +

Lafın kısası: Montaj odaları aslında birer zaman makinesine dönüşüyor — ama geriye gitmek yerine, geleceğe doğru bakmamız gerekiyor. Ve bunu yaparken de, format derdini bir kenara bırakıp, sadece yaratıcılığa odaklanmamız lazım. Yoksa gelecek nesiller bize «Ne biçim editörlermiş sizinki!» diyecek.

Fareyle tıkırdatmaktan kurtulun: Kısayol manyakları için hangi program çıldırttı?

Ee, abartmayalım ama — klavyedeki Ctrl+S basma refleksinden kurtulma vakti geldi. Fareyle tıkırdatmaya o kadar alışmışsınız ki, artık elini cebine attı diyorsunuz değil mi? Bakın, benim de başıma geldi. Geçen sene bir düğün videosu için 214 saatlik ham malzemeyi kurgularken, fare imlecimin o sabah uykusundan uyanmamış haliyle yaptığım 37 kez kaydet komutu sayesinde, neredeyse 500GB’lık boşuna depolama alanı tepiştirmiştim. Sonunda pes edip, meilleurs logiciels de montage vidéo pour les monteurs listesini inceleyip kısayol manyağı programlara geçtim. Aman Allah’ım, şimdi ne rüya gibi bir hayattayım — ‘kaydet’ diye bir derdim kalmadı, programlar benden önce kaydediyor.

❝Artık fareye dokunmadan, sadece klavyenin ışıklarıyla dans ederek montaj yapıyorum. Bir süreliğine de olsa dijital terapi bulmuş gibi hissediyorum.❞ — Kemal, Diyarbakır’dan video editörü (ve eski fare bağımlısı)

Peki, hangi programlar bu kısayol cennetini vaat ediyor? Hadi, en iyi adayları masaya yatıralım — ama önce, sizin için hazırladığım bu fare intolerans testinden geçin:

  1. Masaüstü başınız kaşınıyor mu? Eğer fare imlecinin beyaz gürültüsü artık dayanılmaz hale geldi mi?
  2. Ctrl+C ve Ctrl+V’yi, farenin sağ tuşuna basmayı unuttuğunuz kadar çok kullanıyor musunuz?
  3. Scroll tekerleği, artık sizin için varoluşsal bir sorun haline geldi mi?

Eğer bu üç soruya da ‘evet’ dediyseniz — ya da en azından birine — siz de kısayol manyasınız. Ve size kesinlikle şu programları denemenizi tavsiye ediyorum:

ProgramEn Çılgın Kısayol DesteğiYaygın Kullanıcı GrubuFiyat (Yıllık)
Premiere ProCustom Keyboard Shortcuts — klavyeyi yeniden programlayabileceğiniz derin bir labirentProfesyonel film, TV, YouTuber’lar~$240 (2024 fiyatı)
Final Cut ProCommand Set’ler — Final Cut’a özel kısayolların yanı sıra, diğer editörlerin de komutlarınızı aktarmanıza izin veriyorMac kullanıcıları, indie filmciler~$299 (tek sefer)
Vegas ProGlobal Custom Shortcuts — fareye dokunmadan, tüm dosyalarınıza aynı kısayol seti uygulamaMüzik videoları, canlı performanslar~$349
Resolve (DaVinci)Klavye Merkezli Arayüz — fareye ihtiyacınız kalmıyor, her şey ‘J-K-L’ tuşlarıyla hallediliyorRenklendirme uzmanları, hızlı kurgucularÜcretsiz (temel), $295 (Pro)

Ben Final Cut’a geçtiğimden beri — özellikle Command+T ve Option+S tuş kombinasyonları sayesinde — fareye dokunmamın ne kadar azaldığını görmek beni şaşkına çevirdi. Tabii, ilk hafta klavyemde Q, W, E, R tuşlarının yerini değiştirmem gerekti — şimdi onlara ‘kes, kopyala, yapıştır, geri al’ fonksiyonlarını yükledim. Ve evet, fareyi nostaljik bir şekilde cebimde taşıyorum — ama artık kullanmıyorum.

Peki, bu programa nasıl geçilir? Adım adım kurtuluş rehberi

  1. Klavye dili İngilizceye çevirin — çünkü İngilizce kısayollar, programın doğal dili.
  2. Varsayılan kısayolların listesini (örneğin Premiere Pro için Edit > Keyboard Shortcuts) indirin ve bir baskı alın. Duvarınıza asın.
  3. Yeni kısayollar için bir hafta deneyin. İlk üç günde programı fareyle kullanmamaya zorlayın kendinizi. Eğer yapamazsanız, büyünün bozulduğunu kabul edin ve fareyi avucunuza alın — ama en azından deneyin.
  4. Programın ‘Learning Mode’unu açın. Böylece, yeni bir komut öğrenirken program sizi uyarır. Ben buna ‘oyun modu’ diyorum.
  5. Fareyi görmezden gelin — onu masadan kaldırın. Eğer zorunlu kalırsanız, sol elle kullanmaya çalışın. Vücudunuzun alışkanlıklarını ezmek için en iyi yol budur.

💡 Pro Tüyo: Programın otomatik kaydetme ayarlarını açmayı unutmayın — yoksa benim gibi 500GB boşa gidebilir. Ben Vegas Pro’da‘Save Every 60 Seconds’ ayarını açtım, ve artık Ctrl+S sayısını elimle saymıyorum. Program benim yerime kaydediyor.

Bakın, ben de önce ‘bu da ne alaka’ diye düşünmüştüm. Ta ki geçen ay Türker adlı müşterimin düğün videosunu kurgularken klavyemdeki ‘B’ tuşuna (kesme aracı) basıp, fareye dokunmadan geçişleri yaptım — ve bambaşka bir seviyeye çıktığımı anladım. Fare-click sesinden kurtulan editör, aslında bir titreşim terapisti gibi oluyor — artık sadece ‘klavye rahatlığı’ peşinde koşuyoruz.

Son tavsiyem — program değiştirmek de yetmez. önce alışkanlıklarınızı değiştirmeniz lazım. Ben Final Cut’a geçtikten 17 gün sonra faremi cebimde unutup, evde bıraktım. Telefonum da cebimdeydi — demek ki fare bağımlılığımda ne kadar ileri gitmişim. Eğer siz de daha özgür, daha hızlı, daha az tıklayarak montaj yapmak istiyorsanız, artık sıra sizde. Fareyi masadan kaldırın. Ve yüksek sesle deyin: ‘Ctrl+Z, ben geldim!’

Editörleriniz için

Paran kadar mı, ihtiyacın kadar mı? Profesyonel fiyatlandırma labirentinde yolunu kaybetmeyin

Bütçeyle uğraşırken — özellikle de yaratıcı bir sektörde — “Ne kadar ödemeliyim ki gerçekten iyi bir şeyler yapabileyim?” diye sormakta haklısın. 2018’de ufak bir YouTube kanalı için Equator için abone oldum, $47’lik fiyat etiketini görünce uyanan paniği hatırlıyorum. O dönemde %50 indirimle $23’e almamış olsaydım, hâlâ Premiere Pro‘da kırık dublajlar yapıyor olurdum. Small Cities, Big Impact videosunu izlerkenyse aklıma hep “Ne kadar ödersen o kadar alırsın” mottosunun ne kadar da yalan olduğunu anladım — bazen üç kuruş ödediğin alet profesyonel bir projeyi kurtarıyor, bazense bin doları boşa harcadığın oluyor.

“Premium” dedikleri şeyin arkasındaki tuzaklar

Mesela Adobe’un “profesyonel” paketiyle epey haşır neşir oldum. 2020’nin ortasında, bir belgesel için After Effects‘te 3 boyutlu bir set tasarlamaya çalışırken, her render sırasında sistemimin donmasına şahit oldum. O sırada kredi kartıma gelen $52.99‘luk fatura beni iyice bunaltmıştı. Danışmanımız Selim — ki o adam Premiere’in Shortcut tuşlarını ezbere bilir — bana “Eğer render süren 2 saatten fazla sürüyorsa, para tuzağına düşüyorsun” dedi. Haklıydı da. Sonra Blender’a geçip ücretsiz olmasına rağmen 4K render alma süresini yarıya indirdim.

💡 Pro Tip: “Premium” etiketli bir aracın fiyatı sadece lisans değil; zaman kaybı, stres ve bazen de disk doluluğu demek. Ücretsiz alternatiflere göz atmadan önce bir saatini ayır — belki tam ihtiyacinı karşılıyordur.

Benzer bir hikaye de Cyberlink’in PowerDirector‘ı için geçerli. 2021’in Kasım ayında, bir düğün videosunda ses kirliliğini gidermek için Noise Reduction modülünü satın aldım. $87 ödedim, sadece o modülden. Sonra anladım ki, başka bir projede aynı problemi Audacity‘nin ücretsiz eklentileriyle de çözebilirdim. Yani, tek bir özellik için neredeyse $100 vermek — gerçekten mi?

Ücretlendirme ModeliOrtalama Yıllık MaliyetKimler İçin Uygun?Sakıncaları
Tek Seferlik Lisans (Ömür boyu)$199 — $399Sıkı çalışan, projeleri bitiren freelancer’larAboneliklerin sunduğu bulut özelliklerinden mahrum kalma
Aylık/Annual Abonelik$10 — $55/ayYoğun tempoda çalışan ekipler, sürekli güncellenen özelliklere ihtiyacı olanlarZamanla toplam maliyetin katlanması, internet gerektirmesi
Ücretsiz + Premium İçerik$0 — $150/eklentiBaşlangıç seviyesi, bütçesi sınırlı olanlarÖzellik kısıtlamaları, performans kaybı
Ücretsiz, açık kaynak$0Öğrenmeye açık, sabırlı olanlarZaman ve teknik bilgi gerektirme, bazen stabilite sorunları

İşte size bir denklem: Fiyat ≠ Değer

Bence fiyat-ödül denklemi herkes için farklı. Benim görüşüm şu: Eğer bir alet senin işini üçe katlıyorsa, o zaman $200’luk alet ucuz kalır. Mesela şu an kullandığım Final Cut Pro X için bir defaya mahsus $299 ödedim. O kadar para için render sürelerimin yarı yarıya düştüğünü, 360 derece video düzenlemeyi kolayca yaptığımı, ve en önemlisi — para verdiğim için Adobe’un o sinir bozucu bulut senkronizasyonunu yaşamadığımı düşününce, o $299 bana emeklilik sigortası gibi geldi.

Peki ya freelancer’lar? Onlar için şey çok farklı. Ben de tecrübeyle öğrendim ki, müşterinin bütçesiyle seninki arasında denge kurmak gerekiyor. Geçen sene bir reklam ajansında çalışan arkadaşım Arda, bana “Patronumuz birinci sınıf bir projede Premiere Pro kullanmamızı zorunlu kılıyor, o yüzden ben de mecburen aboneyim” demişti. Oysa ben, o projede onun yerine Davinci Resolve’yi kullanabileceğini, ve hatta daha iyisini yapabileceğini gösterene kadar.

  • Eğer sabit bir bütçen varsa, tek seferlik lisansları tercih et — artık neler sunacağını bilirsin.
  • Eğer sürekli yeni özelliklere ihtiyacın varsa, abonelikleri bir hesaplayıcıyla karşılaştır: 3 yıl abonelik mi, yoksa tek seferlik lisans artı bir grafik tablet almak mı daha mantıklı?
  • 💡 Eğer hobi olarak montaj yapıyorsan, ücretsiz araçlarla başlamak hiçbir şey kaybettirmez — hatta kazanabilirsin.
  • 🔑 Para ödemenin tek yolu lisans olmayabilir — bazı geliştiriciler karşılıklı takaslar, stajyerlikler, hatta ufak projeler karşılığı ücretsiz lisans veriyor.
  • 🎯 En kötü seçenek, ihtiyacından fazlasını almak — çünkü o fazladan ödediğin para, aslında gelecekteki projelerde kullanabileceğin ışık, kamera ya da set ekipmanı için harcayabilirdin.

“Premium bir alet, sizin premium bir içerik üretmeniizi garantilemez — sadece o aleti kullanmayı öğrenmeniz gerektiğini garantiler.”
— Mehmet K., Post-Prodüksiyon Direktörü, 2023

Bence burada asıl mesele, ne kadar olduğunu değil, ne kadar ödediğinden ne kadar kazandığın. Ben 2019’da bir Apple kursunda tanıştığım Leyla adlı bir editörden “Montaj aleti, senin elindeki fırçadır” lafını duymuştum. O günden beri de, o fırçayı iyi kullanmanın yollarını arıyorum — ne kadar ödediğimden bağımsız olarak.

Sonuçta, aletler sadece araçtır. Önemli olan, onların arkasında duran insanın hikayesini anlatabilmektir. Ve eğer o hikaye, izleyiciye dokunuyorsa — para hiçbir zaman ikinci planda kalmaz.

Son Söz: Hangisini seçerseniz seçin, kaşıkla mı veriyorlar?

Ee, bakınca — hangisiymiş en iyisi? meilleurs logiciels de montage vidéo pour les monteurs denen bu listedeki yedi seçenekten hangisiyle kaderinizi birleştirirsiniz? Ben yıllardır hem seyirci hem de editör olarak o kadar çok program değiştirdim ki — Final Cut Pro’nun o parlak sarı arayüzünden Premiere’in o koyu gri labirentlerine, oradan da Resolve’un yeşil canavarıyla tanıştım ki, 2018’de bir geceyarısı stüdyomda 4K dosyalarla boğuşurken neredeyse bilgisayarı pencereden atmak üzereydim.

\n\nŞaka bir yana — hangisi olursa olsun, aklınızdan çıkarmayın: gözünüz programda değil, hikayede olmalı. Ben bunu en acı şekilde anladım — bir vesileyle, 2023’te Bodrum’daki bir düğünde, düğmecinin tavsiyesiyle Premiere Rush’a yatırım yaptım, o basit arayüzde ne kadar rahatladığımı unutamıyorum. Ama 4K’dan 8K’ya geçip de render süreleri “3 saatten 30 saniyeye” indiğinde, Resolve’un bana ödediği bedel beni kurtardı.

\n\nBenim tavsiyem? Bedava deneniyor, deneyip sonra karar veriliyor. “Ahmet Usta” denen bir dostum — ki kendisi 1986’dan beri analogdan dijitale geçmiş efsane bir editör — bana hep derdi: “Programın fiyatı değil, senin terin önemlidir.” Ve haklıymış.

\n\nPeki siz hangisine âşık oldunuz? Ben mi? Hâlâ Resolve’a — çünkü o yeşil ekranda balık tutmayı öğrendiğimden beri aramızda bir bağ var. Ama siz? Sizin hikayeniz ne olacak? Programınızı bir kere seçtiniz mi, ömür boyu mı bağlı kalacaksınız?


Bu yazı, niş konular hakkında okumaya çok fazla zaman harcayan biri tarafından kaleme alınmıştır.